Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

donderdag 3 november 2016

Op zoek naar Marie

 

Maria Pietrnella Bok
1889-1931


 
Mijn grootmoeder Maria Pieternella Bok,
de vrouw naar wie ik ben vernoemd,
heb ik nooit gekend.
Zij overleed in 1931, mijn moeder was toen nog maar
een klein meisje van 10 jaar oud, bijna 11.

Er is slechts één foto van haar bekend
en het is niet eens zeker of de vrouw op de foto
wel de moeder van mijn moeder is.

Mam kon het niet met zekerheid zeggen.

Toch zie ik gelijkenissen in het gezicht van de
vrouw op de foto en die van mijn eigen moeder.




 Martina
begin jaren '50 ?
 
 
Mam kijkt hier wel heel serieus,
maar let eens op die blik, die ogen en die neus .....
 
 
 
 
Terug naar je roots, een artikel in de Flow-special over leven en liefde
en het televisieprogramma Verborgen Verleden van NTR academie
inspireerde mij om in mijn familiegeschiedenis te duiken.
 
 
Van mijn mysterieuze grootmoeder Marie weet ik het minst,
maar heb het een en ander aan materiaal over haar en mijn grootvader
bewaard om hun verhaal te kunnen vertellen.
 
Lijkt me een leuk herfst/winterproject.
 
 
(wordt vervolgd)

 


4 reacties:

Ans van Ispelen zei

Als ik de twee foto's vergelijk,dan zie ik
ook inderdaad gelijkenis.
Ja,heb dat TV - programma ook regelmatig gezien,
Verborgen Verleden.

Liefs Ans

Janneke zei

Het TV-programma ken ik niet maar het is altijd wel interessant om iets meer van je eigen familie geschiedenis te weten te komen. Ik heb mijn grootmoeder ook nooit gekend want zij overleed aan een 'doodgewone' blindedarmontsteking toen mijn moeder 7 jaar was in 1928. Er waren 5 kinderen waarvan mijn moeder de oudste....... Een ware tragedie. Ook heb ik van haar maar één foto en een brief aan haar zus over dagelijkse belevenissen met haar kleine kinderen, wel heel leuk. Die brief behoort tot mijn 'schatten'.
Groeten, Janneke

Elisabeth zei

Wat zijn die oude foto's toch leuk Mapi .k heb twee heel oude kleine foto's in een mooi brocante lijstje in de huiskamer .De rest van al de heel oude foto's heeft mijn dochter omdat ik er zelf weinig mee heb .Veel mensen op foto's ken of herken ik niet eens .Mijn beide grootouders heb ik wel gekend.Drie van mijn grootouders zijn overleden toen ik nog vrij jong was en toen ik 22 was overleed op 83 jarige leeftijd mijn laatste en liefste Opoe. Ja wij noemden ze nog Opoe en dat klinkt nu nog zo knus .Leuk hoe jij daar mee bezig bent .
Liefs Elisabeth

christiene zei

Ha Mapie.
een leuke bezigheid,terug in de tijd,om toch je familie een beetje te leren kennen
zeker nu het buiten winters kou gaat worden.
wens je een gezellige zondag!
liefs een groetje
Christiene.

Template by:
Free Blog Templates