Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

zaterdag 23 mei 2015

Een groene oase

 
De foto's zijn gisteren gemaakt.
 
 
Samen met een lieve buurvrouw een middag
ronddwalen in een tuin vol planten en bloemen.
 
 
 
 
 



 
 
Ik kom hier graag en iedere keer is het weerzien een feestje ...







 

 
 
Opvallend dit jaar is de aandacht die aan de wilde natuur is besteed.





 



centaurea montana









meerkoet met kleintjes










 
Oh en wat boften we toch met het heerlijke zonnige lenteweer... 




Mysterieuze margrieten ...



En wat is hier aan de hand ?




 
Sterk uitvergroot zagen we dat de margrietjes genummerd waren
maar waarom was ons een raadsel .


Een kinderspeurtocht  ?


We zijn het niet te weten gekomen ...







Al struinend door de Tuinen vielen we van de ene
in de andere verbazing.


Detail, Fort Hoofddijk



"Fort Hoofddijk is in 1877-1879 gebouwd als afsluiting
van het acces van de Hoofddijk.
 Het complex omvat een bomvrije kazerne en drie remises.
 Als gevolg van de vooruitgang in geschut en explosieven was de fortenkring die in de jaren '20 van de 19e eeuw rond Utrecht was gebouwd verouderd geraakt,
en werd er in de jaren '70 van de 19e eeuw een nieuwe vooruitgeschoven kring van forten rond de stad aangelegd."

KLIK


Tegenwoordig maakt Fort Hoofddijk deel uit van de Botanische Tuinen.










Op weg naar de Tropische kas ontdekten we een kikker












Jungle onder glas




en in het Kassencomplex zelf een Chinese draak,














een prachtig doorschijnend vlindertje













en kasten vol geheimzinnige potjes







Historische apothekerscollectie opgesteld in de Wachendorffzaal






Moe geworden van alle indrukken,
wilden we even bijkomen ...








 
verfrissende verse muntthee 
 
 
 
Rond sluitingstijd besloten we toen maar weer eens
huiswaarts te keren.
 
 
 
 
Heel fijn Pinksterweekend
 
dag,dag
 
 
Mapi
 
 
 
 


7 reacties:

yvette zei

heerlijk Mapi , zo'n lekker groen blog!
het moet heerlijk geweest zijn.....

dag dag
fijne dagen

Ans van Ispelen zei

Wat mooi daar,Mapi.
Ik kan me indenken dat je daar genoten hebt.
En het weer werkte dus ook lekker mee.

Fijn Pinksterweekend
Liefs Ans

Kleurrijk zei

Ik wist niet dat Utrecht een botanische tuin heeft. Ga ik eens wat meer over lezen.

Dat doorschijnende vlindertje. Wat prachtig. Dat het bestaat!!!! Nog nooit eerder gezien.

Jij ook een fijn pinksterweekend.

Janneke zei

Dat was genieten in de botanische tuin van Utrecht. Als ik je foto´s zie, wil ik er weer naar toe. Het is inmiddels al weer wat jaartjes geleden dat ik daar was. Die slimme kauw op dat terrasstoeltje is een leuke grapjas!
Fijn Pinksterweekend verder.
Janneke

It's me zei

Heerlijk er even uit...!mooie vlinder...!!!..liefs van mij fijne zondag...!..x!

christiene zei

Mooi om zo maar mee te kunnen kijken,een dagje in het groen
mooi het kikkertje,de vlinder is wel heel bijzonder
die heb ik nog niet eerder gezien.
Mapie wens je verder nog mooie Pinksterdagen
liefs groetjes Christiene.

Castles Crowns and Cottages zei

Oh Mapi, what a lovely tour of a Dutch paradise.....so calming! I wish you a wonderful summer, and thank you so much for your welcome! HUGS! And see you at the Dutchess's hilltop as well! Anita

Template by:
Free Blog Templates