Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

woensdag 7 januari 2015

Oh schone vrouwe



Papieren kostuum model in rijk versierde vrouwenkleding die representatief is 
voor de weelde van het Bourgondische hof
Late Gotiek (1440-1490)




Jaren geleden kocht ik het boek 
"Make your own History of Costume 
written and designed by © Rosemary Lowndes and Claude Kaïler"


Er staan 9 modeplaten in om uit te knippen en in elkaar te zetten.
Een vrij secuur werkje waarvoor je het nodige geduld moet opbrengen.
Vooral het vouw- en plakwerk kost veel tijd.







De pop op de foto heb ik al een tijdje geleden gemaakt en
 gisteren ben ik begonnen met een nog moeilijker model , 
namelijk een voorbeeld voor een rijk geklede dame uit 1875.
Maar daarover later meer.








De kleding van mijn jonkvrouw bestaat uit een onderjapon (corset)  en
overkleed met sleep (robe), afgezet met bont.
Verder draagt zij een hoge punthoed (atour) met sluier.
Vrouwen in die tijd verhoogden nog wel eens de taillelijn
en accentueerden de buik door er een plooimassa op te dragen.
Ook liet de vrouw geen haar zien.
Wenkbrauwen en voorhoofdshaar werden geëpileerd,
want het voorhoofd moest hoog zijn, 
wilde zij aan de schoonheidsnormen voldoen.








Rogier van der Weyden, portret van een dame ca 1460
National Gallery of Art, Washington












7 reacties:

Elisabeth zei

Wat een ontzettend leuk blog weer Mapi .Je pop is echt heel leuk ! Ik zou er helaas het geduld niet voor hebben .Wat een mooie kleding in die tijd ,maar wel veel regeltjes waaraan de vrouw moest voldoen .Ik vind het epileren van mijn wenkbrauwen al vervelend !Ik ben benieuwd naar je volgende pop .
Liefs Elisabeth

Ans van Ispelen zei

Wat bijzonder Mapi.
En een geduldig werkje dus.
Maar dat is je wel toevertrouwd.

Liefs Ans

It's me zei

Wat apart...nog nooit. Gezien.....liefs van mij...x!

yvette zei

echt een mooi Mapi blog.....ik hoop dat je nog heeeeeel veeeeel mooie dingen gaat maken dit jaar!

Janneke zei

Heel bijzonder, erg leuk en wat een geduld heb je hier voor nodig, maar dan heb je ook iets moois.

christiene zei

Mapie,dit lijkt me heel leuk om te doen,wel veel werk....
en uit eindelijk heb je een bijzonder stuk....
Ook in die tijd wie mooi wil zijn moet pijn lijden.....
Veel plezier verder met dit mooie kunstwerk...........
Groetje Christiene.........

Kleurrijk zei

Wat een leuk boek. Nooit eerder van gehoord. Zou ook iets voor mij zijn.

Template by:
Free Blog Templates