Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

maandag 17 november 2014

Romantisch ...


Catalogus - Romantische Mode, Mr Darcy meets Eline Veere,
Madelief Hohé, Ileen Montijn
Waanders Uitgevers
Gemeentemuseum Den Haag
11 oktober 2014 - 22 maart 2015




Hoe ik het toch iedere keer weer voor elkaar krijg,
maar thuis op mijn keuken-, eet- en/of werktafel 
maak ik er altijd een zooitje van.
Een prettig (on)geordend rommeltje.
Kennelijk zit ik zo in elkaar en hoort dat bij mij.
Mijn interesses wapperen alle kanten op 
en dat is in mijn flatje goed zichtbaar.





Colchicum, Herfsttijloos
Het gele afplaktape zit nog op mijn raam, 
de schilders zijn nog niet helemaal klaar met de verfklus ...


Zaterdag 1 november bezocht ik in het Gemeentemuseum Den Haag
een prachtige tentoonstelling over mode in de 19de eeuw.

Ruisende zijde, adembenemende borduursels, ruches en grote crinolines. Wollen maatkleding voor dandy’s en chique baljurken voor ladies. 
Veel kostuums uit eigen collectie zijn gerestaureerd en nu voor het eerst voor het publiek te zien. 
Naast complete kostuums is er aandacht voor accessoires, korsetten en crinolines, modeprenten en fotografie.


KLIK



Yohji Yamamoto Ensemble, herfst/winter 2014. Foto: Koen Hauser.
 Productie: Gemeentemuseum Den Haag. Art direction: Maarten Spruyt. 
Haar en make up: Dennis Michael @ Angelique Hoorn.
 Locatie: Gemeentelijke Begraafplaats, Den Haag 



De 19de eeuw lijkt misschien lang geleden, maar dankzij films,

series en literatuur als Jane Eyre, Eline Vere, 
Pride and Prejudice en Downton Abbey is de mode uit die tijd
juist heel dichtbij.










Eigentijdse ontwerpers laten zich ook door deze periode inspireren.
Denk bijvoorbeeld aan
JANTAMINIAU, Vivienne Westwood, Jean Paul Gaultier
en Yohji Yamamoto (zie foto)




In mijn eigen verzamelingen vond ik dit 

tere souvenir gemaakt in 1882,
een collage gemaakt van gedroogde bloemen,
grassen en bladeren.
Romantischer kan bijna niet ...






8 reacties:

Jos zei

Hoi Mieke,

Mooi gemaakt.
Het is ook een mooie tentoonstelling

Groetjes,
Jos

The Dutchess zei

Heel mooi allemaal..en wat n leuk film fragment!!

Ik kan er ook wat van hoor in mijn kamertje..laatst weer eens aan t ruimen geweest zodat het er weer een winter tegen kan :))

Fijne dag xxx

Elisabeth zei

Wat een heerlijk blog weer .Ik ben ook zo'n romantische ziel en zwijmel weg bij dat film fragment .Ze ziet er zo prachtig uit!En ook hier altijd rommelig op mijn bureautje en in mijn laatjes ,maar ik kan alles feilloos vinden ,dat wel weer !Ach wat maakt dat uit ,net wat je zegt het hoort bij je en ook bij mij !
Liefs Elisabeth

Ans van Ispelen zei

Dus je hebt je ogen uit gekeken op deze tentoonstelling.
Het zijn in feite ware kunstwerken,deze mooie kostuums.
Ik heb de film Eline Vere trouwens op DVD.
Ook rijk aan schitterende jurken.

Liefs Ans

Janneke zei

Prachtig die tentoonstelling in het Gemeentemuseum, kan ik van de winter nog naar toe. Hou wel van romantische mode, maar ook van een romantisch rommeltje thuis. Dat maakt het leven zoveel gezelliger, zeker in de winter als we toch al veel meer binnen vertoeven.
Groetjes, Janneke

Kleurrijk zei

Een blog naar mijn hart. Wij gaan zondag naar Den Haag, naar het Escher museum. Maar op mijn lijstje staat deze tentoonstelling ook. Wat leuk dat jij er bent geweest. Wij gaan zeker ook. Wat een prachtig filmpje van Eline Vere. Ik krijg zin het boek en de film te gaan bekijken. Net als jij heb ik zoveel interesses. Soms lastig, want het ene buitelt over het andere. Fijn e week!

Geri

christiene zei

Ha Mapie met plezier terug in de tijd van toen,prachtige kleding
en kapsels,het zijn plaatjes.
Je herfst stukje ziet er bijzonder fraai uit.
Mapie in een rommeltje op je werkplek komen de mooist dingen vandaan.
Liefs groetje
Christiene.

Willy zei

Prachtig blogje Mapi. Een hele mooie tentoonstelling om te bezoeken en bij weg te dromen.Lieve groet,

Template by:
Free Blog Templates